Hoe werkt bidirectioneel laden?
Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto en om een laadpaal thuis te plaatsen. Niet gek dus dat er continu onderzoek wordt gedaan naar hoe de technieken van laadpalen en het laden van elektrische auto’s verbeterd kan worden. Uit al die onderzoeken en ontwikkelingen is een nieuwe laadmethode voor elektrische auto’s ontwikkeld: bidirectioneel laden. Laadpalen worden steeds slimmer en kunnen zich tijdens het laden aan de situatie aanpassen. Is bidirectioneel laden geschikt voor jouw klant? Lees snel verder om het te ontdekken.
Slimme laadpalen
Eén van de vereiste om gebruik te maken van bidirectioneel laden is dat er gebruik wordt gemaakt van een slimme laadpaal (V2G of V2X). Het verschil tussen een slimme laadpaal en een gewone laadpaal is dat een slimme laadpaal in staat is om het gebruik van je auto op een afstand te bewaken en te beheren om het energieverbruik te optimaliseren. Een slimme laadpaal kan het opladen van de auto ’s nachts starten om gebruik te maken van nachtstroom. Stroom is in de nacht voordeliger dan overdag. Een gewone laadpaal is hier niet toe in staat.
Wat is bidirectioneel laden?
Bidirectioneel laden is alleen mogelijk met een slimme laadpaal. Maar wat is het nu precies? Bidirectioneel laden houdt in dat wanneer de elektrische auto geladen is, deze spanning terug kan worden gegeven aan het elektriciteitsnet wanneer dit nodig is. Met deze teruggegeven spanning kan bijvoorbeeld de waterkoker worden voorzien van spanning. Je hebt niet alleen een slimme laadpaal nodig voor bidirectioneel laden, maar ook een auto die dit ondersteunt.
Vehicle-to-Everything (V2X)
V2X is de verzamelnaam voor alle type bidirectioneel laden. Hieronder vallen de meerdere technologieën, zoals: Verhicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Building (V2B), Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Load (V2L). Voor mensen met zonnepanelen is V2X vooral interessant. De X van Everything betekent dat de stroom in een kleinere kring blijft, bijvoorbeeld uitsluitend voor gebruik in eigen huis. Dit maakt het mogelijk om bijna volledig onafhankelijk te zijn van een energieleverancier.
Verhicle-to-Grid (V2G)
V2G betekent van voertuig naar het net. Dit wordt het meest gebruikt voor mensen thuis en bij bedrijfsterreinen. De opgeslagen energie in de elektrische auto kan terug worden gegeven aan het elektriciteitsnet wanneer dit nodig is. V2G maakt het ook mogelijk om met zonnepanelen de elektrische auto op te laden. Het voordeel hiervan is dat als er tijdens spanningspieken in het energienet weinig elektriciteit beschikbaar is, de elektrische auto via de zonnepanelen opgeladen kan worden.
V2G laadpalen zijn makkelijker te verkrijgen dan V2X laadpalen. De V2X laadpalen zijn niet opgenomen in het reguliere productaanbod van laadpaalfabrikanten
Welke auto is geschikt voor bidirectioneel laden?
Nog niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor bidirectioneel laden. Heeft jouw klant één van onderstaande auto’s? Dan is de bidirectionele laadmethode geschikt. In de toekomst wordt de bidirectionele laadmethode bij meer auto’s toegepast, maar voor nu zijn de volgende auto’s hiervoor geschikt:
- Nissan Leaf
- Mitsubishi i-MiEV
- Mitsubishi Outlander Phev
- Tesla Model 3
- Hyundai ix35 FCEV
- Renault Zoe
- Sono Sion
- Honda E
- BMW i3
Benodigde materialen
Heeft jouw klant de juiste type auto voor bidirectioneel laden, maar nog niet de juiste laadpaal? Om je klant te voorzien van een kwalitatieve laadpaal waar hij jarenlang plezier van heeft, heb je voor de installatie goed materiaal nodig. Bij YESSS ben je aan het juiste adres voor kwalitatief materiaal. Wij helpen je graag verder met je project!
In onze webshop vind je alle materialen die je nodig hebt. Heb je vragen of wil je in gesprek met één van onze specialisten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Wil je klant worden?
Bestel al jouw installatiematerialen online!